Natuur beleven, jouw omgeving vergroenen en blijven leren
Natuur beleven, luisteren en blijven leren

Beste natuurliefhebber,

Een nieuw jaar, met nieuwe wensen, kansen en doelen. Wil je de natuur vaker beleven? Vergroenen? Jouw natuurkennis overbrengen op kinderen? Of juist meer leren? Stap voor stap zien we wat het jaar ons brengt. Start bijvoorbeeld met de Nationale Tuinvogeltelling, maak vogelcupcakes of luister naar de podcast 'Mindful in de natuur'.

Podcast: Mindful in de Natuur

Ervaar natuur op een andere manier. Verlaag het tempo van de alledag en beleef de natuur in het hier en nu met al je zintuigen. De podcast 'Mindful in de natuur' bevat vijf losse oefeningen die je ieder gewenst moment van de dag kunt doen.

Bij grote dromen horen goede vrienden

IVN is als organisatie heel goed bezig, maar ondertussen gaat het met de natuur in Nederland steeds slechter. ā€˜De biodiversiteit neemt nog steeds af. We roeien als het ware tegen de stroom inā€™, zegt Jelle de Jong, algemeen directeur van IVN. Onze toekomstvisie is ondubbelzinnig: vol inzetten op het herstel van de verbinding tussen mens en natuur. Het gaat om niets minder dan systeemverandering, om een maatschappelijke transitie, en dat betekent dat samenwerking met andere partijen essentieel is. Lees meer

Nomineer nu de Buitenlesleerkracht van het jaar

Ken jij een juf of meester die elk excuus aangrijpt om met de klas naar buiten te gaan en daar les te geven? Nomineer hem of haar dan nu als Buitenlesleerkracht van het jaar en zet samen met Jantje Beton en IVN Natuureducatie buiten lesgeven op de kaart!

Maak van jouw IVN Trektocht een groepsreis

Wandel je graag? En het liefst met anderen? Onze partner Avontuur Dichtbij organiseert nu ook IVN Trektocht groepsreizen. De groep (6 tot 8 wandelaars) gaat op stap met een reisbegeleider in de Biesbosch of de Maashorst. Onderweg haakt ook een lokale IVN-gids aan die de route heeft uitgezet en van alles kan vertellen over de natuur en de historie van het gebied.

Wat weet jij over tuinvogels?

Welke tuinvogels zijn er in Nederland? Hoe maak je je tuin vogelvriendelijk? Doe op 27 januari mee aan het Webinar Nationale Tuinvogeltelling of volg de online IVN cursus over Tuinvogels en kom tijdens de Tuinvogeltelling goed beslagen ten ijs!

Laten we de natuur weer ons thuis maken

Marieke Schatteleijn - boswachter bij Staatsbosbeheer en presentatrice van Binnenstebuiten - schreef het boek Natuurzin, waarbij ze lezers laat ontdekken hoe de natuur mensen gezonder, gelukkiger en creatiever maakt. Ze wil mensen via het boek motiveren om zelf op pad te gaan en natuur in hun dagelijks ritme op te nemen. Lees verder

IVN Natuurliefhebbers in beeld

Vorige maand deelde Hennie Huizinga een prachtige foto van een bijzonder natuurfenomeen: ijshaar. Wil jij jouw natuurfotoā€™s graag terugzien op onze social kanalen? Deel jouw mooiste foto's dan met #ivn_natuurliefhebbers.

Winactie: 'Geluk zit in een groen hoekje'

Planten, bloemen, bomen, gras? Daar heb je toch groene vingers voor nodig? Elke dag tijd voor het onderhoud? Welnee, vergroenen kan echt iedereen, volgens Suzanne de Boer en Nicolien de Rooij. Zij geven inspiratie en originele ideeƫn om van jouw eigen tuin een heerlijke groene plek te maken! Maak kans op ƩƩn van de vijf boeken

Groen om te doen

Nationale Tuinvogeltelling

Van 28 t/m 30 januari 2022 vragen de Vogelbescherming en Sovon iedereen om de vogels in hun tuin of op hun balkon te tellen. Dankzij deze telling weten we hoe vogels in de winter onze tuinen gebruiken. Met die informatie kunnen we vogels beter helpen en beschermen. Doe jij mee?

Vogelcupcakes maken

Ga creatief aan de slag met vogelvoer en trakteer vogels op wat lekkers in de winter: deze vrolijke vogelcupcakes om zelf te maken. De vogels in jouw buurt komen vast snel op jouw traktatie af. Zo kun je ze makkelijker tellen tijdens de Nationale Tuinvogeltelling

Groen Traineeships in de lente

Dit voorjaar organiseert IVN nieuwe Groen Traineeships: groene projecten voor iedereen tussen de 16 en 27 jaar. Samen met een leuke groep investeren trainees Ć©Ć©n dag per week in hun eigen ontwikkeling en een duurzame toekomst. Bekijk de projecten

IVN Webwinkel

Trekvogelpad

Het Trekvogelpad is het 'langste natuurpad van Nederland': van Bergen aan Zee tot aan Enschede. Geen andere route verbindt zoveel vogelrijke natuurgebieden met elkaar. Ga voorbereid en geĆÆnformeerd op weg met de routegids.
Voor ā‚¬19,90 in de webwinkel

Poster: de tuin in de winter

Een prachtige tekening gemaakt door kunstenaar Jan Wartena met als thema 'de tuin in de winter'. Wartena liet zich inspireren door diverse tuinen en landschapsstijlen. Met het A2 formaat is het een prachtige poster om op te hangen.
Voor ā‚¬9,99 in de webwinkel

Lokaal nieuws ontvangen?

Graag willen we je voorzien van nieuws, activiteiten en routes bij jou in de buurt. Wil jij dat ook, geef dan aan in welke provincie jij woont. Wil je nieuws van een andere provincie, dan kan dat natuurlijk ook.

Route in Limburg

Route in Nederland

Je bent ingeschreven met het e-mailadres piet@beelen.nu.
Gegevens aanpassen of uitschrijven.

IVN Natuureducatie