Huismussen verdringen zich bij een voederhok

Het eerste natuurcafé: ontmoeten en bijpraten

Zutphen 29 februari 2024

Op dinsdag 23 januari 2024 was het dan zover: het eerste natuurcafé van IVN Zutphen. Het Pakhuys, aan de Berkelkade, was een mooie locatie om elkaar te ontmoeten.

Een natuuFoto van mensen die takken met koppen aan het bekijken zijnrcafé was al lang een wens van meerdere leden en zo’n 40 natuurliefhebbers hadden de weg gevonden: oude bekenden, en nieuwe gezichten. Klaske, Helga en Annemiek hadden een programma bedacht, waarbij we begonnen met een voorstelrondje. Daarna vertelde Klaske een inspirerend verhaal over hoe de natuur ons verbindt, met mooie foto’s, deels van de hand van Herman. Haar verhaal liet ook zien, dat natuur héél dicht bij huis kan zijn, als je maar weet waar je moet kijken.

Na de pauze, waarin je kon bijpraten of kon kennismaken met andere leden, volgde een spel waarin je in een kleine groep je natuurkennis en creativiteit kon toetsen. De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen, dat ik meer gepraat heb dan dat ik met het spel heb meegedaan. Voor mij was juist het ontmoeten en bijpraten de essentie van het natuurcafé. Het lijkt me wel te voorzien in een behoefte, en na afloop konden de aanwezigen ook aangeven, wat hun wensen en ideeën zijn, en ook of je mee wilt helpen met een volgende editie (daarvoor kun je je vast nog aanmelden!). Het natuurcafé wordt ongetwijfeld vervolgd!

Dank aan Klaske, Helga en Annemiek voor de organisatie!

Inez Weijer

Ontdek meer over