Festival Lentekabinet in Het Twiske mag dit jaar doorgaan

Foto:

De Raad van State heeft groen licht gegeven voor het tweedaagse festival Lentekabinet aan de Noorderlaaik in Het Twiske, dat op 18 en 19 mei gehouden wordt. Gedeputeerde Staten hadden daarvoor al de natuurvergunning verleend, maar die werd door de Stichting het Hart voor het Twiske aangevochten. De (spoed)uitspraak geldt alleen voor dit jaar.

Op 1 januari 2024 zijn de Omgevingswet en de Aanvullingswet natuur Omgevingswet in werking getreden. Als een aanvraag om een natuurvergunning is ingediend vóór die datum, dan blijft het recht zoals dat gold onmiddellijk vóór dat tijdstip van toepassing tot er een onherroepelijk besluit over de aanvraag ligt. De aanvraag van organisator Dekmantel BV is ingediend op 1 november 2021. Dat betekent dat in dit geval de Wet natuurbescherming zoals die gold vóór 1 januari 2024 van toepassing blijft. De stichting verzocht de rechter om de natuurvergunning te schorsen zodat onomkeerbare gevolgen worden voorkomen voor het Natura 2000-gebied.

Dagrecreatie

Het Twiske is naast een natuurgebied ook een recreatiegebied dat tussen 06:00 uur en 23:00 uur open is voor dagrecreatie, met een parkeerterrein, een gemaaide ligweide, een volleybalveld, verharde paden en een haven. Ook is een dag-kampeerterrein. Daar waar Hart voor het Twiske zich uitsluitend bezighoudt met negatieve effecten voor de natuur en de in het Natura 2000-gebied voorkomende bijzondere soorten, wijzen het college van Oostzaan, het Recreatieschap Twiske – Waterland en Dekmantel op hun eigen belangen. Lentekabinet is ook financieel belangrijk: het festival zorgt voor inkomsten voor zowel de organisator als het schap. Zij sluiten bovendien ‘blijvende gevolgen op de natuurlijke kenmerken van het Natura 2000-gebied’ uit.

Maatregelen

Om schadelijke gevolgen te voorkomen zijn maatregelen opgenomen in zowel de voorschriften van de natuurvergunning als de passende beoordeling, die onderdeel uitmaakt van de natuurvergunning en daarop wordt volgens het college streng toegezien. Het gaat dan bijvoorbeeld om een verbod op werkzaamheden of activiteiten in struwelen, bosschages en op met planten begroeide oevers, een broedvogelmonitoring, het vrijhouden van nesten van de roerdomp en het voorkomen van verstoringen van andere nesten, alleen op- en afbouwen bij daglicht, verlichting die rekening houdt met dieren en geen lawaai meer na middernacht.

Bodemprocedure

Hart voor voerde een uitgebreide onderbouwing aan voor haar stelling dat dit allemaal onvoldoende zoden aan de dijk zet, maar daar leent een voorlopige voorzieningenprocedure zich volgens de rechter niet goed voor. De inhoudelijke beoordeling van deze complexe zaak zal dan ook pas plaatsvinden tijdens de bodemprocedure. Voorlopig krijgt de natuur niet het voordeel van de twijfel.

‘Gelet op de belangen van het college, recreatieschap en vergunninghouder en in aanmerking genomen dat het evenement tijdelijk is, bovenstaande maatregelen worden getroffen en het feit dat het gehele evenement wordt begeleid door een deskundig ecoloog, ziet de Afdeling in het verzoek van de stichting geen onverwijlde spoed die het treffen van een voorlopige voorziening vereist. Het verzoek om een voorlopige voorziening wordt afgewezen,’ aldus de uitspraak.

Aanmelden nieuwsbrief