Zompmarkt 2022 in park Bato’s Wijk in Oosterbeek

Zomp-natuurmarkt zondag 15 mei in park Bato’s Wijk in Oosterbeek

Op deze natuurmarkt presenteren een aantal organisaties en bedrijven  op het gebied van natuur, milieu, duurzaamheid en tuinen zich. Er zijn ongeveer 20 kramen, en leuke natuuractiviteiten, en er is wat te eten en te drinken.

Inspiratie, informatie, kopen en planten ruilen

U kunt informatie krijgen over o.a. ecologische tuinaanleg, planten waar u insecten mee trekt,  walnoten telen, paddenstoelen of hoe een groen buurtinitiatief te beginnen in uw eigen omgeving. En u kunt zaden, groenten en planten kopen of plantenruilen. Neem dus graag zelf (moes) tuinplanten en stekken mee voor de plantenruilkraam. Wilt u actief worden in de natuur? Er zijn vele mogelijkheden bij diverse groene lokale initiatieven en organisaties.

Kinderactiviteiten, rondleidingen en open tuinen

Het IVN verzorgt verschillende natuur activiteiten voor kinderen en  er zijn rondleidingen door een natuurgids in de vlakbij liggende Heemtuin de Zomp om 13.00, 14.00 en 15.00 uur. Ook zijn er bijzondere tuinen open ter bezichtiging.

Zompmarkt

De markt is van 12.00 -16.00 uur in park Bato’s Wijk te Oosterbeek, langs de Geelkerkenkamp op de hoek met de Fangmanweg op het grasveld onder de Fangmanflat. De rondleidingen zijn in Heemtuin de Zomp, op de hoek van de Dam en de Fangmanweg. De open tuinen zijn op loopafstand van de markt.

Er zijn diverse natuur activiteiten voor kinderen en er zijn rondleidingen door een natuurgids in de vlakbij liggende Heemtuin de Zomp om 13.00 en 15.00 uur. Ook een nabij gelegen tuin is open ter bezichtiging. U kunt planten ruilen ( dus neem zelf ook stekken en plantjes mee!), en informatie krijgen over onder andere ecologische tuinaanleg, vogelnestkasjes met camera, walnoten telen , natuurboeken kopen,….

De markt is op het grasveld onder de Fangmanflat,  langs de Geelkerkenkamp. De rondleidingen zijn in de Heemtuin de Zomp, op de hoek van de Dam en de Fangmanweg.
Deze tweejaarlijkse markt wordt georganiseerd door door vrijwilligers van Heemtuin de Zomp uit Oosterbeek en IVN Zuidwest Veluwezoom.
Voor meer informatie: https://www.ivn.nl/afdeling/zuidwest-veluwezoom/heemtuin-de-zomp-1

Vlakbij het oude kerkje in Oosterbeek ligt verscholen tussen villa’s heemtuin De Zomp. Zelfs bij veel inwoners van Oosterbeek is deze heemtuin nauwelijks bekend. Toch wordt De Zomp al sinds 1997 door enthousiaste vrijwilligers van IVN afdeling Zuidwest Veluwezoom onderhouden.

Op een terrein van niet meer dan 1/3 hectare zorgen een natuurlijke bron en flinke hoogteverschillen op de stuwwal voor een grote verscheidenheid aan vegetatiezones. Bij recente door de KNNV uitgevoerde inventarisaties zijn maar liefst 175 verschillende inheemse planten geteld.

Vooral in het vroege voorjaar, wanneer de Bosanemoon, de Kievitsbloem, de Dotterbloem en het Paarbladig Goudveil  bloeien, is De Zomp op z’n mooist.

Zompmarkt 2022 in park Bato’s Wijk in Oosterbeek
  • Kosten: Gratis