Landelijke Natuurwerkdag ook op Ratteneiland

Samen voor natuur dichtbij huis

Kom de natuur helpen op het Ratteneiland, Landsmeer
Hier aan de rand van het Sportpark ligt een moerassig  rietveld, echt een stukje oer-Hollands landschap. Je treft er bloemrijk veenmosrietland, nat berken/elzenbroekbos en twee prachtige amfibieënpoelen aan. Het bosgedeelte is rijk aan oude Koningsvarens.
De werkdag start om 10 uur.
Wie wil kan dan eerst een korte excursie over het Ratteneiland lopen om het bijzondere van dit 2,3 ha grote gebiedje te ontdekken.

Wat voor werk is er te doen tijdens de landelijke werkdag?
In oktober maaien we een groot deel van het rietveld en dat riet moet worden afgevoerd om het gebied te verschralen en daarmee te zorgen dat andere planten ook een kans krijgen.
Dat bij elkaar harken en afvoeren van het riet o.a. naar broeihopen voor de ringslang is voor de vaste vrijwilligers een te grote klus.
Daarom zijn we op zoek naar extra vrijwilligers, die een keer willen meewerken. Ook jongere kinderen kunnen hierbij goed meehelpen. En voor wie wat steviger werk wil doen zijn er nog genoeg boompjes, die uit de grond gestoken moeten worden.

Zie voor een impressie ook https://vimeo.com/643159703

Handschoenen en gereedschap staan klaar. Trek wel  laarzen en werkkleding aan, want dat werkt een stuk plezieriger.
Voor  koffie, thee, vruchtensap en koek wordt gezorgd.

Ratteneiland
Sportlaan