Amsterdam 1 september 2022

Vlindertuin
Op zaterdag 27 augustus waren we met IVN op bezoek bij de natuurlijke vlindertuin “Mot in Mokum”. Na een warm welkom begint vlinderman Nicky Castricum uit te leggen wat je kan doen om je eigen tuin, balkon of stuk grond aantrekkelijk te maken voor vlinders. In de 7 jaar dat hij deze vlindertuin onderhoudt heeft hij veel geleerd wat in de praktijk niet, maar natuurlijk ook wat juist wél werkt.

Vlindertuin
Veel mensen denken dat ze goed zitten als ze veel bloemen in hun tuin hebben. Maar als je vlinders  écht wil helpen dan zijn juist ook de waardplanten erg belangrijk. Je wil de gehele cyclus faciliteren. Waardplanten zijn planten waar vlinders eitjes op leggen en die als voedsel dienen voor de rupsen. Dat is per soort weer anders. Wat voor de één een fijne plant is kan voor een ander giftig zijn.

Nicky legt uit dat er in zijn tuin voornamelijk inheemse, ongecultiveerde en gifvrije planten staan. Dat laatste is nogal een uitdaging aangezien bijna alle planten die je bijvoorbeeld in een tuincentrum koopt bespoten en dus giftig zijn. Je kan vaak al zien of een plant giftig is als de rupsen er geen gaten in knagen. Planten met gaten is dus juist een goed teken!

Vlindertuin
Dan is er tijd voor lekkere lokaal gezette koffie met heerlijke zelfgebakken vruchtenbroodjes. Ondertussen beantwoord Nicky wat vragen. Terwijl we staan te praten valt ons oog ineens op iets geks in de wilg. Zijn dat…? Ja inderdaad, vlindereitjes! In dit geval van een nachtvlinder. Geweldig om resultaat van je werk te zien.

Vlindertuin
We gaan weer de tuin is. Het is vandaag wat bewolkt en de hoofdrolspelers zelf laten zich nog niet zo zien. Je kunt de natuur niet sturen. Gelukkig hangen er prachtige gekleurde kaarten, dode vlinders en lege poppen om te bekijken. Dan spotten we nog iets bijzonders in de tuin, een wespspin! Ook wel tijgerspin genoemd door zijn kenmerkende gele kleur met zwarte strepen. Spinnen zijn natuurlijke vijanden voor vlinders. Maar zo werkt de natuur nu eenmaal. De tuin is heerlijk verwilderd met smalle paadjes. Terwijl je door de tuin loopt voel je de planten aan je benen kriebelen.

spin
Je tuin laten verwilderen en beheren is heel makkelijk volgens Nicky, die ondertussen een pluk uit de grond trekt. Je moet een beetje denken als een schaap. Hier en daar wat stukken kaalvreten. In ons geval dus maaien. Liefst met een kleine zeis. Of gewoon lekker met de hand wat van de bovenkant af trekken. Dit geeft ruimte voor nieuwe soorten die ook weer andere vlinders aantrekken. Zo behoudt je de diversiteit.

Vlinder
Na een ontzettend leerzame ochtend krijgen we nog een prachtige plantenlijst mee waar op staat met welke planten je vlinders in je tuin kunt lokken. Je kunt de plantenlijst zelf downloaden op de site van Nicky:  https://www.vlindertuinmotinmokum.nl/Cursussen-en-educatie/
Hier vindt je nog veel meer informatie over vlinders, waardplanten, cursussen enz.

Zelf testen of je planten giftig zijn? Dit is de makkelijkste test voor meerdere pesticiden in 1x, soort lakmoesproef. https://store7621189.ecwid.com/Pesticide-Detection-Test-Cards-20-tests-kit-p56944998

Wil je zelf meer genieten van deze kleurrijke insecten en meer vlinderpracht in je tuin? Neem zeker een kijkje en stel je vragen aan Nicky.

Deel deze pagina