‘Niets doen’ belangrijkste activiteit Werkgroep Biodiversiteit Oostzaan

De officiële onthulling.
De officiële onthulling. (Foto: Rodi Media/MvS)

OOSTZAAN - De biodiversiteitstuin De Dors is afgelopen zaterdag officieel geopend. Belangstellenden konden worden rondgeleid en bijgepraat. Daaraan ging de onthulling van een informatiebord door projectleider Edwin van der Linden en Paul Schoffelmeer, Procesmanager Groen van de gemeente Oostzaan, vooraf.

door Marcel van Stigt

Regenwolken hingen dreigend in de lucht, maar voor zoiets onbenulligs halen de leden van de Werkgroep Biodiversiteit Oostzaan de schouders op. Misschien waren ze ook wel blij dat, na een lange periode van droogte, de planten de zo noodzakelijke voeding konden krijgen.

Een grote groene hoek aan De Dors is door de gemeente Oostzaan beschikbaar gesteld aan de werkgroep om daar een biodiversiteitstuin te beginnen. Normaalgesproken wordt dit stuk op gezette tijden gemaaid, maar nu niet. De natuur krijgt daar een kans.

Vooral niet ingrijpen

Dat is de insteek van de werkgroep. Gewoon kijken en bestuderen welke inheemse planten spontaan en ongehinderd de kop opsteken en tot bloei komen. Vooral niet ingrijpen, behalve als de groei wat uitbundig dreigt te verlopen, dan wordt er met beleid wat gesnoeid. En verder is er alleen wat hoog gras weggemaaid om een pad te kunnen creëren dat uitnodigt tot een wandeling.

De werkgroep is ruim vertegenwoordigd en de leden hebben allemaal expertise en kennis in huis. Zo heeft projectleider Edwin van der Linden een achtergrond als hovenier. Geen amateurtjes dus die daar aan De Dors maar een een beetje aan het rondklooien zijn geslagen.

Een reden te meer voor de gemeente Oostzaan om zowel het gezelschap als het project serieus te nemen en daar in de persoon van Procesmanager Groen Paul Schoffelmeer medewerking aan te verlenen. Ook hij is benieuwd hoe de tuin zich op eigen kracht zal ontwikkelen en hij staat ervoor open om ook andere plekken in Oostzaan als biodiversiteitstuin aan te wijzen.

Educatief karakter

De tuin heeft vooral een educatief karakter. De werkgroep hoopt Oostzaners bij te brengen hoe biodiversiteit werkt, zodat het ook in de eigen achtertuin kan worden toegepast. Juist daarom is ook het IVN bij het project betrokken, zodat (school)kinderen hier iets kunnen leren. Zo lagen zaterdag de schepnetjes klaar om waterdiertjes uit de sloot te kunnen vissen; het soort waterdiertje dat daar rondzwemt geeft een indicatie of het water daar gezond of ongezond is. Zo geeft de natuur zelf de informatie die je nodig hebt.

Het werd in de loop van de ochtend iets droger en dat heeft verschillende Oostzaners geïnspireerd om langs te komen. De meeste bezoekers hebben al interesse in groen en uitten zich enthousiast over de tuin en over bedoelingen van de werkgroep.

Waterleven

Kinderen hadden veel aandacht voor de demonstratie van het waterleven. Met schepnetjes in de weer zijn er verschillende waterdiertjes gevangen (en weer terug gezet). Uit het onderzoek met behulp van zoekkaarten bleek dat de sloot schoon is. Gevonden zijn larven van de haft, de poelslak, de schaatsenrijder, het schrijvertje en een zoetwatermossel. Allemaal diertjes die in schoon water voorkomen.

Edwin: “Van de flat die uitkijkt op de tuin zijn er uiteindelijk bewoners van drie woningen gekomen. Eerst met wat achterdocht en vooroordeel over ‘een onkruidtuin die er niet uitziet’, maar na een rondleiding en uitleg zijn ze toch belangstellend geworden en snapten ze dat er meer voor de natuur gedaan kan worden en hoe belangrijk diversiteit van flora en fauna is.”

IVN-vrijwilligers stonden klaar met schepnetjes.
Een professioneel informatiebord.
Uitleg door Paul Schoffelmeer (links) en Edin van der Linden.