Biodiversiteit

Natuurkids-activiteiten voorjaar 2023

Uilenballenmiddag

Op 28 januari was er in de kas van de Biotoop in Haren een uilenballenmiddag. Met een opkomst van bijna 40 kinderen was dit een zeer geslaagde activiteit! De kinderen kregen petrischaaltjes, pincetten, loepjes en twee stereoloeps om de botjes uit de uilenballen te pluizen en te bekijken. Er zijn meerdere schedels van kleine vogels gevonden wat de interesse wekte van veel kinderen (en ouders!). Naast de kas stond een trampoline waar ook gretig gebruik van werd gemaakt. Een aantal kinderen heeft zelfs uilenballen meegenomen om thuis verder te gaan met pluizen.

Lucky Loep Middag!

In samenwerking met Het Groninger Landschap was er op 11 maart een Lucky Loep Middag! in het Bezoekerscentrum Reitdiep. In het labzaaltje stond een aantal stereoloeps klaar en er was gezorgd voor materiaal om te bekijken: plantjes, insecten zoals vlinders, libelle en meikever, honingraat, schedeltjes van muizen, elfenbankje, zand.
De kinderen mochten ook zelf iets meenemen. Een beschimmeld klokhuis van huis was een doolhof van schimmeldraden met witte en zwarte knopjes.
Ongeveer tien kinderen hebben deze activiteit bezocht en gezien het enthousiasme van de jonge onderzoekers is dit zeker voor herhaling vatbaar.

Ontdek meer over