Grauwe klauwier doet het goed in rustige delen van natuurgebied De Maashorst Vogels

Grauwe klauwier doet het goed in rustige delen van natuurgebied De Maashorst

Oss 13 februari 2022

Door Jos van der Wijst

De prachtige vogelsoort Grauwe klauwier maakt zijn rol als ambassadeur van natuurgebied De Maashorst de laatste jaren meer dan waar.
In 2021 broedden maar liefst zeven paartjes Klauwieren in De Maashorst! Zes van de zeven paren kozen het voor publiek afgesloten Wisentgebied als broedbiotoop. Blijkbaar houden ze van rust. Maar ook het voedselaanbod in het gevarieerde gebied, zoals de rijkdom aan grote insecten en kleine prooidieren, zal een belangrijke rol spelen. Wat ook opvalt is dat paartjes klauwieren elkaars nabijheid opzoeken.

Tijdens de Maashorst-streekfair van 2009 tekenden de Maashorst-gemeenten, het waterschap, de provincie en betrokken natuur-, landbouw en recreatieorganisaties een ‘startverklaring biodiversiteit De Maashorst’. Het project startte met een verkiezing van de ‘ambassadeur’ van De Maashorst. Genomineerd waren de Boomkikker, Klokjesgentiaan, Grauwe klauwier, Ruige dwergvleermuis, Bruine eikenpage en de Kamsalamander. Allemaal zeldzame soorten die symbool staan voor een gevarieerd leefgebied. De Grauwe klauwier werd door het publiek gekozen als winnaar, mede door de stem van vele aanwezige vogelaars van Vogelwacht Uden.

De Grauwe klauwier is een waardige ambassadeursoort. Het mannetje heeft een prachtig bandietenmasker, een grijze kop en een roodbruine rug. Het vrouwtje is meer bruin en grijs van kleur met een mooie schubtekening. De klauwier is een paar centimeter groter dan een mus of vink. Ze zitten vaak op een uitkijkpost in de top van een struik of op een kale tak om prooien te vangen. Op deze plekken zien ze ook eventuele vijanden aankomen. Ze zijn ongeveer drie maanden hier en vertrekken dan weer naar de savannen van zuidelijk Afrika.

Grauwe klauwier doet het goed in rustige delen van de Maashorst